সৃষ্টিশীলতাই উপমহাদেশের অভিন্নতা

রিমি মুৎসুদ্দি | ৩ মার্চ ২০১৭ ১১:১৬ পূর্বাহ্ন

Rimi-2সার্ক সাহিত্য উৎসবে বাংলাদেশের জাতিসত্তার কবি মুহম্মদ নূরুল হুদার সাথে আলাপচারিতায় উঠে এল উপমহাদেশীয়তা, South Asianism, পোস্টমডার্নিজম, মেটামডার্নিজম আরও বহু অজানা তথ্য। কবির নিজস্ব ভাষায়, “যাবতীয় দানবিক, বিমানবিক ও আণবিক প্রতিযোগিতা থেকে বেরিয়ে প্রতিটি মানুষকে তার সৃষ্টিশীল মানবিকতা ও মনোময়তার দিকে ফিরিয়ে নেবার প্রক্রিয়া শুরু করা প্রয়োজন। তারই একটি অভিব্যক্তি এই সার্ক সাহিত্য সম্মেলন। সৃষ্টিশীলতাই উপমহাদেশের অভিন্নতা।”

ভারত-পাক রাজনৈতিক টানাপড়েনে পাকিস্তান অংশগ্রহণ না করতে পারলেও এইবছর সার্ক সাহিত্য সম্মেলনে সংখ্যাধিক্য লক্ষ করার মত। ঢাকা, সিলেট, চট্টগ্রাম সহ বাংলাদেশের বিভিন্ন প্রান্ত থেকে এসেছেন তরুণ ও প্রবীণ প্রজন্মের ২৬ জন কবি-সাহিত্যিক। এই দলে যেমন আছেন ষাটের দশকের প্রথিতযশা কবি-সাহিত্যিকবৃন্দ, তেমনি আছেন ২০০০-এর প্রথম দিকের নবীন কবি ও লেখকেরা। বাংলাদেশের জননন্দিত কথাসাহিত্যিক সেলিনা হোসেন, জাতিসত্তার কবি নূরুল হুদা, বরেণ্য নাট্যজন রামেন্দু মজুমদার, কবি মাহবুব সাদিক, কবি বিমল গুহ, কবি ফারুক মাহমুদ, কবি রুবানা হক, তরুণ কবি আশরাফ জুয়েল, কবি জাব্বার আল নাইম সহ এবারে মোট ২৬ জন অংশগ্রহণকারী ছিলেন বাংলাদেশ থেকে। ভারতের বাইরে এটিই বৃহত্তম প্রতিনিধি দল।

এই অনুষ্ঠানের উদ্যোক্তা ফাউণ্ডেশন অফ সার্ক রাইটার্স এণ্ড ফেস্টিভ্যাল(ফসওয়াল)। দিল্লির একাডেমী অফ ফাইন আর্টসে ২৪-২৬ ফেব্রুয়ারি মোট তিনদিন ধরে অনুষ্ঠিত হলো এই সাহিত্য উৎসব। বাংলাদেশ, আফগানিস্তান, ভূটান, ভারত, নেপাল, শ্রীলঙ্কা থেকে এসেছেন সাহিত্য জগতের বিশিষ্ট মানুষজন। শান্তি, একতা ও মানবতার বন্ধনে মানুষকে জুড়ে রাখতে সাহিত্যই মুখ্য ভূমিকা গ্রহণ করেছে যুগ যুগ ধরে। এই বার্তা এইবারের সাহিত্য সম্মেলনেরও মুখ্য অন্বিষ্ট।
ভাষার জন্য শহীদ হয়েছেন শত শত প্রাণ : এই উদাহরণের জন্য বাংলা ভাষা ও বাংলাদেশ সারা বিশ্বে বাংলাভাষাভাষীসহ সকল সাহিত্যপ্রেমী মানুষের মনে জায়গা করে নিয়েছে। ১৯৫২-এর ২১শে ফ্রেব্রুয়ারি বাংলাদেশের যে মহৎ প্রাণদের রক্তে রেঙে উঠেছিল ঢাকার রাজপথ ও ১৯৬১-এর ১৯ মে শিলচর স্টেশনে বাংলা ভাষা সরাকারি ক্ষেত্র থেকে তুলে দেওয়ার প্রতিবাদে সামিল যে ১১ জন মানুষ পুলিশের গুলির সামনেও অসহায়তা প্রদর্শন না করে মাতৃভাষার জন্য নিজেদের প্রাণ বলিদান দিয়েছিলেন তাঁদের স্মরণে একমিনিট নীরবতা পালন করা হয় এই সম্মেলনে। ভাষা শহীদের স্মরণে এই নীরবতা পালনের প্রস্তাব দেন বাংলাদেশের তরুণ কবি আশরাফ জুয়েল। কবি নূরুল হুদা একুশে ফেব্রুয়ারি ও আন্তর্জাতিক মাতৃভাষা দিবসের পরিপ্রেক্ষিত নিয়ে আলোচনা করেন এবং এই নিয়ে কবিতা পাঠ করেন।

বিখ্যাত কথাসাহিত্যিক সেলিনা হোসেন আয়োজক কমিটির কাছে কয়েকটি অনুরোধ রাখেন এই প্রতিবেদনের মাধ্যমে। তাঁর মতে, উপস্থিত সাহিত্যকগণ শুধুই কবিতা বা তাঁদের গবেষণামূলক পেপার না পড়ে যদি নিজ নিজ গল্প বা নভেলের সিনপসিস বা সারাংশ পড়তেন, তাহলে সাহিত্যের মেলবন্ধন আরো দৃঢ়তর হত। বিভিন্ন দেশ থেকে আগত লেখকেরা যদি তাঁদের বই (ইংরাজি অনুবাদসহ) ডিসপ্লে করার বা বিক্রি করার সুযোগ পেতেন তাহলে একে অন্যকে জানার সুযোগও পাওয়া যেত। কলকাতা বা পশ্চিমবঙ্গ থেকে কোন নামী-দামী কবি-সাহিত্যিক এই উৎসবে যোগ না দেওয়ায় তিনি এখানে তাঁর কলকাতার সাহিত্যিক বন্ধুদের খুব মিস করলেন বলে জানালেন সেলিনা আপা ।
দিল্লিতে আয়োজিত এই সার্ক সাহিত্য সম্মেলনে এবার যোগ দিতে পারল না পড়শি দেশ পাকিস্তান। ভারত-পাক রাজনৈতিক মতানৈক্য যেমন ভারতীয় চলচ্চিত্র-শিল্পে দুই দেশের মধ্যে কাঁটাতারের বেড়া বিছিয়ে দিয়েছে, সেইভাবেই সাহিত্যের অঙ্গনেও তৈরি করলো নিষেধাজ্ঞার দেয়াল। শান্তিকামী ও বিচ্ছিন্নতাবাদে অবিশ্বাসী সমস্ত শুভবুদ্ধিসম্পন্ন মানুষ, বিখ্যাত কথাসাহিত্যিক থেকে শুরু করে গবেষক, সাংবাদিক, সাধারণ মানুষ এমনকি সার্ক সাহিত্য সম্মেলনের সংগঠকমহল পর্যন্ত এ নিয়ে বিচলিত। রাজনৈতিক তিক্ততার উর্ধে উঠে দেশকালের বেড়াজাল টপকে সাহিত্য মানুষকে মানুষের সঙ্গে আরও বেশী জুড়ে দেবে এই অস্থির সময়ে : এটাই ছিল সার্ক সাহিত্য সম্মেলনের উদ্দেশ্য। প্রতিটি দেশই সাহিত্য, সংস্কৃতি ও শিল্পের আঙিনায় নিজের সঙ্গে অন্যের যোগাযোগ রাখতে পারবে, এই আশাই করেছেন সাহিত্যিক মহল। কথাসাহিত্যিক সেলিনা হোসেনের বক্তব্য অনুযায়ী Poetry should fight against terrorism. আবার ভিসার ক্ষেত্রে শিল্পের জায়গা সীমান্তহীন হওয়া উচিত।

Oral Tradition বা মৌখিক ঐতিহ্যের সাহিত্য থেকে শুরু করে মডার্ন, পোস্টমর্ডান সাহিত্যের আবির্ভাব। বর্তমানে অর্থনীতির উদারীকরণের হাত ধরে সাহিত্যের আঙিনায় মেটামর্ডানিজমের আবির্ভাব। এই বিষয়ের উপর বিস্তারিত কাজ করেছেন বাংলাদেশের অগ্রণী কবি নূরুল হুদা। তিনি বলেছেন, বর্তমানে সাহিত্যে তত্ত্ব ও কর্মের প্রতিফলন দেখা যাচ্ছে। রচনার উৎকর্ষের থেকেও প্রকরণ বৈচিত্র্য ও স্বীকারোক্তিমূলক রচনা এখানে বেশী দেখা যাচ্ছে। সমস্ত রচনার উদ্দেশ্য হচ্ছে সৃষ্টিশীল সাহিত্যের মাধ্যমে একটি শান্তির সংস্কৃতি ও অক্ষ গড়ে তোলা। গত দুই দশক ধরে এই সৃষ্টিশীল সাহিত্যচর্চা হওয়ার ফলে এই উপমহাদেশের সাহিত্যিকদের মধ্যে অপরিচিতির দূরত্ব ঘুচে যেতে শুরু করেছে। ফলে, creative South Asia বা সৃজনশীল দক্ষিণ এশিয়া অঙ্কুরিত হয়েছে। এই চর্চা অব্যাহত থাকলে অদূর ভবিষ্যতে রাজনৈতিক সীমারেখা সত্ত্বেও অন্যবিধ সীমান্তহীন দক্ষিণ এশিয়া বা উপমহাদেশ বাস্তবায়ন সম্ভব। অর্থাৎ রাজনৈতিক সার্কের উদ্দেশ্য যেখানে ব্যর্থ, সৃষ্টিশীল ও সাহিত্যিক সার্ক সেখানে সফলতার বীজ প্রতিস্থাপন করে চলেছে। কবি হুদার মতে, কেবল এই একটি কারণেও দক্ষিণ এশিয়ার বিভিন্ন রাষ্ট্রে এই সম্মেলনটি ঘুরে ঘুরে প্রতিবছর অনুষ্ঠিত হওয়া অত্যাবশ্যক।
Flag Counter

সর্বাধিক পঠিত

প্রতিক্রিয়া (1) »

    • প্রতিক্রিয়া জানিয়েছেন Mostafa Tofayel — মার্চ ৪, ২০১৭ @ ৭:২৮ অপরাহ্ন

      Metamodernism is a novel literary theory contributed by Mohammad Nurul Huda, well-known in the Asian continent as the poet of Bengali national identity. I am exceedingly glad to learn from artsbdnews that the theory has been tabled for discussion among poets in Delhi meet, of late.
      Trendsetters come and launch new trends in literature, arts, culture and history. In the wake of the First Great War, the European society suffered shockingly when a new trend or movement necessarily took place in literature, arts, culture and history. It was called Modernism. The idea continued with so many psychological carves and ups and downs and reached almost every corner of America, Asia and Africa with the outcome of hundreds and thousands of epoch-making creations. As an offshoot of Modernism there evolved Postmodernism to reach the tail-end of the century. But, the latter trend proved too cynical and aggressive to bring about universalization of humanity and globalization of the socio-cultural forces. In 1995, it was neither a European nor an American but a Bengali poet, named Mohammad Nurul Huda from Dhaka, Bangladesh, who put forward a new literary and cultural tendency—theoretically and practically. The name of the tendency is Metamodernism, which is gaining ground gradually world-wide, posing rather a threat of elimination to the just preceding trend, called Postmodernism. This paper attempts to offer a cultural seismology of all the three trends, highlighting on the latest one, called Metamodernism, with special emphasis.

      Introduction:
      Modernism in literature and culture has been the name of an idea for about a century or more. The idea started working in literature and culture as a movement in the disturbed, transformational period of European history during the First World War. It contained and incorporated in literature the sensibility of transformation of the War. The Modernist movement initially contained also the rising sense of crisis. The greatest of the modern works were written around or across the Great War, and expressed the physical and mental turmoil of mankind when exile often became not merely an artistic mission but also a terrible necessity. Thus, a cultural seismology factor became necessary for the critics and reviewers of arts, culture and history, who attempted to record the shifts and displacements that regularly occurred . In the phases of literary, cultural and social history since then, the critics and reviewers have marked certain hallmark tendencies which are widely known as Modernism, Postmodernism, Post-Postmodernism, and of late, Metamodernism.
      The poets, artists and the proponents of Modernism since the time have demonstrated and inculcated in their pursuits a historicist feeling that they live in totally novel times, and that they are derivatives not of the past but of the surrounding and enfolding environment or scenario, as if it is a fresh condition of the human mind. It is, as if, a condition which their art has explored, felt through, and has also sometimes reacted against. The term, Modernism, thus covers a variety of trends, but mainly subversive of the earlier trends called Realism and Romanticism. The trend is significantly disposed towards abstraction consisting of Impressionism, Expressionism, Cubism, Futurism, Symbolism, Imagism, Dadaism, Surrealism etc. In some nations, Modernism has worked central to the evolution of their literary artistic tradition; while for others it has simply seemed to visit and then go away. So, it could be argued that the twentieth century artistic tradition is made up, not of certain specific and essential trend or strand, but of two roughly antithetical trends or strands—though meeting from time to time. This is the view of Stephen Spender, in his famous book, ‘The Struggle of the Modern’. He sees two streams: the ‘Moderns’ and the ‘Contemporaries’.
      From the idea of two streams of Modernism evolves the scope and potentiality of the abundance of several versions of Modernism. Thus, what Kermode calls Neo-modernism and some others call Post-modernism, involves a change falling from and around Dada. But it is still a tradition, a wayfarer who has not lost his way forward.
      In course of time, we have observed that Post-modernism is no longer a style only; but it is a form of post-cultural action, a politics. The avant-garde has entered the streets and become instinctive or radical behavior. In Post-modernism, we are in a new stylistic age in which the enterprise of humanism and civilization desperately attempts to reinstate newer values by the subversions of forms. Anarchism and revolutionary subjectivism predominate; the uniqueness of the work vanishes; the cults of impersonality and pure forms are done away with; art is either action or outrage or play. In a spectacular essay, called ‘POSTmodernISM’, Ihab Hassan has explored some of the continuities and discontinuities, stressing that the new mood assumes a totally technological and dehumanized universe; and he argues that the newer developments must at least force us to reconsider modernism and distinguish the obviously continuous elements in it. Something of the same revisionism inhabits the new stress being put on the surrealistic wing of modernism and modernism’s affiliations with Romanticism. In short, the argument around Post-modernism now adds to the abundance of versions of modernism.

      Modernism, and Post-modernism, has, then, their distinct phases, lines and traditions. But there is great profit if an attempt is made to relate and reconcile them. In reviewing the many realignments and reassessments of the train of modernistic tendencies, Malcom Bradbury and James Mcfarlane in their famous essay on Modernism, suggest:
      “the earlier and the wider we push in our attempts to get at the roots of Modernism, the more we are likely to ask questions about the relationship between Modernism and two of the essential mental and artistic movements of the nineteenth century: Romanticism and positivistic Naturalism. A number of critics have been tempted to see modernism as a resurgence of Romanticism, though conceivably in a more extreme and strained form of pure irrationalism. ……recent scholars like Geoffrey Hartman, Harold Bloom, …Hillis Miller, who, in various ways propose a continuity into Modernism of the primary Romantic concerns with consciousness, with self-object relationships, and with intensified experience.”
      But Bradbury and Macfarlane, in trying to find a way out for reconciliation and compromise, has fought back a great deal in their way to interpret Modernism. Here are a good man others who are manifestly desperate o advance and dig cracks in the noble heart of literature, culture and society by pushing forward such drastic philosophies as Existentialism and Nihilism.
      The poets and the literary critics in the late twentieth century were looking for the emergence of an outstanding and newer literary tendency which would sufficiently contain the above mentioned trends of Modernistic literature and culture upto a tolerable extent, and would, side by side, would look forward to address the attraction of what is universality. Mohammad Nurul Huda, a poet, essayist and translator of international standard and reputed in the South-Asian countries as an innovative talent in the study of Modernism, particularly famous for his studies of Kazi Nazrul Islam, the national poet of Bangladesh, made a declaration in 1995, in Bengali, and sought for an aesthetic legitimation of his declaration. Poet Huda in his Bengali poem, made this observation that a new brand of modernistic literature and culture should find place in the history of critical theories which would contain such elements as may be rated “all-time modern.” He termed the trend as “Metamodernism” and outlined its aesthetic formula as follows:
      1) Personness
      2)Extension of the essence of personness-
      3) Return to personness
      Or,
      1)Trace symbolized as personness
      2)Extention of the symbolized personness
      Or word-play or language game or rhetoric or images-
      3)Reconstructing and surrendering and returning to basic archetrace.
      For example,
      1) Tree root-
      2) Tree trunk branches– sub-branches-joints—leaf buds–, leaves and flowers, blossoms, fruits
      3) From fruit to kernel to seed to tree-root.
      Poet Huda proposes that Metamodern tendencies are very much discernible in literature, originating from the archetrace of a person or event. By so proposing, he means that the origin has a historic significance which undergoes a process of aesthetic reconstruction in every possible detail so that the trace perceived or symbolized, returns with an exact image. To quote poet Huda,
      “A Metamodern work of creation is, indeed, a work of supreme human mind that can both construct and deconstruct what it traces out to create an equivalent to its archetrace.”
      We can site the example of Bangladesh National Assembly building in Dhaka as an epic architectural structure of sublime height and magnificent archetrace as a Metamodern piece of creation. The plan of the grand architecture came from the brain of Muzharul Islam(1923-2012), Louis I Kahn, Stanley Tigerman and Paul Rudolph. This architecture speaks truly of its own land, nature and climate. At the same time, it images the colour of the soil of independent Bangladesh and how she blooms out at dawn with the rise of the morning sun. The piece of architecture as an arteface symbolizes the aesthetic taste and temperament of a nation called Bengali. At the same time, it embodies in its monumental physical appearance all that is romantic and anthropological about the nation and also all that is symbolic with her hopes and aspirations of all times.
      Poet Mohammad Nurul Huda’s own poem, ‘I, The I’ is another typical example of a Metamodern poem. The text of the poem contains a character called ‘I’ which is subject-object simultaneously, and is singular and plural at the same time and same breath. It is the personnes and all the emanations of a person. It is time present, time past as well as time future. It is the anthropological history of mankind, of the flora and fauna, of the seas and oceans, from the beginning of genetic creations to their ultimate destination. It is one and all and is symbolically all in one:
      ‘I, The I’
      …. …. … …
      The I whom I know
      Did not come merely from his parents,
      Nor from metaphysical kith and kin, born or unborn,
      Nor from his friendly foes or brutal enemies;
      The I whom I know
      Was born once and manytimes, never to die,
      The I whom I know always has to lie
      On some soil or a soul,
      And it does fly and fly, and always fly
      Yes, it flies
      From one petal to another,
      From one semen drop to another,
      From one tear drop to another,
      From one eye-sparkle to another;
      … … … … …
      I am indeed the I
      Born out of wedlock of black and white,
      Unlike Luther or Kennedy or Obama outright,
      Unlike Che the warrior or Regan the terror,
      Unlike Russel the thinker or Laden the tanker,
      Unlike a banker, unlike a beggar

      Bengali poet, Kazi Nazrul Islam’s ‘Bidrohi’—the Rebel, may also be cited as a glaring example of Metamodernism. The indomitable spirit of a man, and at the same time, of a nation, and of mankind in time past, present and future is embedded in the text of the poem. The persona of the poem is one more Prometheus, one more perennial symbol of rebellion for all times, which is as potentially powerful as to construct and deconstruct alternately. It is simultaneously modernist, post-modernist, post-colonial, post-post-modernist and post-post-colonial. It is within the periphery of all such critical ideas, and without. It is God-less, yet coming back to God; it is self-less, yet coming back to self; it is personal, yet universal; it is monophonic, yet polyphonic, as poet Huda would like to interpret. It is vertical and transcendental, to the best and the most. As such, it can stand out as the finest example of a metamodern poem, in so far as the tendencies of metamodernist poems, identified by poet Huda in his Bengali poem, ‘Mouladhunikota’, published in 1995, and English article, ‘Towards the Aeshetic Metamodern’, published in 2014, under cover of a book of essays entitled “Metamodern and Other Tendencies”.Let me quote from Nazrul’s poem, Rebel , translated by Syed Sajjad Husain,
      The rebel

      Hail, my Hero, rebel eternal!
      Say: I outtop the great Himalayas in titanic majesty,
      Abashed and humbled, the snow-capped mountain bows its head before me.

      Sublime, I tower far above the infinite spaces of the universe,
      Above the sun, moon, planets and stars, above the seat of heaven itself.
      I am an ever-lasting wonder, the invincible victor whose stature dwarfs all.

      I yield to none in submission, nor know tenderness.
      I am the tempest’s ferocity, the breath of the cyclone,
      Ruin’s image, a terror, irresistible, impetuous, uncontrollable.
      I trample on bonds, obey no lay, recognize no rule.
      I sport with loaded boats in my revels and send them down to the sea’s bottom without mercy.

      I am a torpedo, an explosive mine.
      I am the spirit of silvia, the destroyer.
      I am the summer’s storms always seething with turbulence,
      I am the wild wind:
      I crush and sweep away all in my path.

      I can be seen in the riotous rhythm of the dancer and heard in the soft melody of song,
      Moving as I wish, ever free, unrestrained, fearless, I challenge my enemies;
      Bravely I battle with death.
      I am the fury of the hurricane, terrifying like a pestilence, impulsive, lawless.

      Ever subdued,
      The bubbling wine of life fills my impassioned heart.
      I am the flame which burns on sacrificial altars,
      I am both votary and scared fire,
      I am peaceful homestead as well as desolate graveyard,
      I create and destroy.
      I am the end, the finale of night and day.

      Great Indra’s child
      I bear the luminous moon in my arms and brilliant sun on my brow.
      I carry the lover’s lute in one hand and the trumpet of war in the other.
      I hold inside me, like Siva, the pale-throated one,
      All the liquid venom churned up at creation’s dawn.
      I cradle Ganga’s waters in my locks.

      I am both Joy and Grief.
      I am the demonic power which will overwhelm all on Earth’s last day.
      I am tranquility as well as commotion;
      I am youth’s crimson flesh, a rebuke to God’s pride.
      I am the violence of the typhoon, the impulse of the ocean,
      Resplendent like the glee of the sea’s raging waves.

      Dauntless, I speed across the measureless distances of earth and sky, like a gate,
      on the back of winged mounts.
      I am the quenchless fire in subterranean volcanoes, dark with no glow.
      I leap from region to region unhampered, reckless, while the earth trembles in dismay underneath.

      Alike I duel with primeval dragons and grapple with Gabriel’s flaming wings.
      My parentage is divine.
      I am restless and unquiet and give no peace to my mother, the earth.

      I am Orpheus’ lyre as well as lord Krishna’s flute-
      able to lull the ocean to sleep with my strains.
      When I rage and thunder all hell’s mansions shake un terror,- their flames snuffed out.

      I am both earth-bound and ethereal, Indomitable, immortal, blessed with unfading youth,
      a menace to man and god and demon,
      the ultimate mystery at the heart of eternity.
      I roam heaven and earth and underworld, unbound, unchained while they quake under my tread.

      I am weary of strife, but I would have no rest until the skies have creased to ring
      with the groans of the tyrant’s victims and tyranny itself lies dead, vanquished.

      I am the implacable foe of cruel blind Destiny which rules the universe,
      The whimsical despotic deity whom I despise,
      I, the eternal rebel who never submits.

      Metamodernism has the potentiality as well as pervasiveness, and the idea is gradually gaining ground as a discourse of academic studies. The tendency has been welcomed by many a scholar. Recently a thesis has been submitted by one Mr. Alexandra Dumitrescu (in 2014) for the degree of Doctor of Philosophy, University of Otago, New Zealand.The thesis paper cites the poetry of William Blake—‘The Songs of Innocence’ and ‘The Songs of Experience’, and a novel by Arundhati Roy—‘The God of Small Things’ as the genuine texts, in which Metamodern tendencies of literature are obviously present. The said research paper gives the observation that metamodernism is a paradigm in which connection with fellow humans, and indeed with all sentient beings and with nature, is valued.
      With this I hope that metamodernism, the latest of the literary tendency so far emerged in the arena of arts and culture, has been presented to the readers so as to bring to light the progress of ideas and the progress of times pertaining to the study of critical theories. Metamodenism is expected to provide a broad-spectrum possibility and wider vista for the critics of literature and culture and the readers as well, in comprehending the texts of literature in a more befitting way, overcoming the seismic tribulations offered earlier in the vast enormity of critical theories since 1960. Metamodernism is universalization and globalization with a vastness of canvas as good as o address any new idea, evolutionary and progressive.

আর এস এস

আপনার প্রতিক্রিয়া জানান

 
প্রতিক্রিয়া লেখার সময় লক্ষ্য রাখুন:
১. ছদ্মনামে করা প্রতিক্রিয়া এবং ব্যক্তিগত পরিচয়ের সূত্রে করা প্রতিক্রিয়া গৃহীত হবে না। বিষয়সংশ্লিষ্ট প্রতিক্রিয়া জানান।
২. বাংলা লেখায় ইংরেজিতে প্রতিক্রিয়া বা রোমান হরফে লেখা বাংলা প্রতিক্রিয়া গৃহীত হবে না।
৩. পেস্ট করা বিজয়-এ লিখিত বাংলা প্রতিক্রিয়া ব্রাউজারের কারণে রোমান হরফে দেখা যেতে পারে। তাতে সমস্যা নেই।
 


Disclaimer & Privacy Policy  |  About us  |  Contact us

© bdnews24.com